ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 004 文化外国語専門学校
  2. 03 紀要
  3. 13 文化外国語専門学校・紀要 2009-

非漢字系日本語学習者の漢字学習初期段階における字形認識と習得

http://hdl.handle.net/10457/970
http://hdl.handle.net/10457/970
732d4ee1-1833-4639-863d-99f7a69915da
名前 / ファイル ライセンス アクション
004031323_03.pdf 004031323_03.pdf (5.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2010-06-11
タイトル
タイトル 非漢字系日本語学習者の漢字学習初期段階における字形認識と習得
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 非漢字系
キーワード
主題Scheme Other
主題 初級
キーワード
主題Scheme Other
主題 漢字教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 字形認識
キーワード
主題Scheme Other
主題 習得
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 池田, 心

× 池田, 心

池田, 心

Search repository
著者(ヨミ)
姓名 イケダ, シン
著者別名
姓名 Ikeda, Shin
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 非漢字系日本語学習者の漢字学習初期段階における漢字の字形に対する認識の在り方を知るために、初級レベルの漢字504字の中から、似通っていると学習者が判断する漢字を任意に選ばせ、グルーピングさせる調査を行った。また、漢字の字形認識の習得に与える影響を調べるため、本調査の結果と本調査の約2カ月後に行われた初級前半修了試験の文字分野のスコアの相関の有無を調べた。その結果、似通った2字を1グループとしたグループ(ペア)数が、似通った3字ないしはそれ以Lの数の漢字を1グループとしたグループ数より多かった。また、テストスコアとの相関は有意であった。したがって、字形の面で似通った漢字を教育で扱う際は、ペアという単位で識別能力を向上させることが習得を促進する可能性があることを提案する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 A study was conducted whereby students selected kanji they deemed similar from among 504 beginner level kanji characters. This study was conducted in order to understand how beginner students of the Japanese language from non-kanji backgrounds understand their shape. Similarly, in order to investigate the benefit of acquiring an understanding of the shape of kanji characters, the results of this study and the results of beginner students' mid-term examinations were examined. As a result, the number of groups with two similar characters outnumbered the number of groups with three or more similar characters. Furthermore, there was a significant correlation with the test scores. This paper, therefore, proposes that a students' ability to distinguish between kanji characters will improve if taught using characters that resemble each other in terms of shape.
引用
文化外国語専門学校紀要 23(2010-02) pp.39-65
書誌情報 文化外国語専門学校紀要

巻 23, p. 39-65, 発行日 2010-02-01
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12397315
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 811.2
その他のタイトル
その他のタイトル Recognition on the shape of Kanji and acquisition by beginner students of Japanese language from non-Kanji backgrounds
タイトル(ヨミ)
その他のタイトル ヒカンジケイ ニホンゴ ガクシュウシャ ノ カンジ ガクシュウ ショキ ダンカイ ニ オケル ジケイ ニンシキ ト シュウトク
その他の寄与者
文化外国語専門学校日本語科
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:14:42.987566
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3