Item type |
研究報告書 / Research Paper(1) |
公開日 |
2010-07-21 |
タイトル |
|
|
タイトル |
円山派衣裳画と三井家小袖の研究 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws |
|
資源タイプ |
research report |
著者 |
近藤, 尚子
佐々木, 丞平
樋口, 一貴
田中, 直人
岡島, 奈音
|
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
コンドウ, タカコ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
ササキ, ジョウヘイ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
ヒグチ, カズタカ |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
タナカ, ナオト |
著者(ヨミ) |
|
|
|
姓名 |
オカジマ, ナオ |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Kondo, Takako |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Sasaki, Johei |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Higuchi, Kazutaka |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Tanaka, Naoto |
著者別名 |
|
|
|
姓名 |
Okajima, Nao |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
On the basis of last year’s production, we researched the life-sized sketches on the three subjects. First, to examine the character of the sketches as a whole, we interviewed a textile designer and a dry goods shop worker, and analyzed the sketch paper. Secondly, to analyze each sketch individually, we reconstructed some kimonos from the sketches and deepened the understanding the original shape then the designer imaged. Finally, to understand the social condition surrounding those sketches, each researcher read the foregoing studies intensively. As a result, we came to understand that the kimonos and that sketches supported the idea established by the 18th century Japanese painter Maruyama Okyo that an image printed on a flat screen can be rendered realistic using light, shadow, and forms. Next year, we will continue to reconstruct kimonos from sketches, conduct researches about the actual condition of Echigo-ya’s management and wealthy citizens’ cultural life, and put together all research results |
引用 |
|
|
|
服飾文化共同研究報告 2009 平成21年4月~平成22年3月(2008-04) pp.1-4 |
書誌情報 |
服飾文化共同研究報告
巻 2009,
p. 1-4,
発行日 2010-04-02
|
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
日本十進分類法 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
753.2 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
A Study on Sketches by the Maruyama School Painters and Kosodes Owned by the Mitsui Family |
タイトル(ヨミ) |
|
|
その他のタイトル |
マルヤマハ イショウガ ト ミツイケ コソデ ノ ケンキュウ |
その他の寄与者 |
|
|
|
文化女子大学文化ファッション研究機構, 服飾文化共同研究拠点、文化ファッション研究機構、文化女子大学 |
その他の寄与者 |
|
|
|
京都国立博物館, 服飾文化共同研究拠点、文化ファッション研究機構、文化女子大学 |
その他の寄与者 |
|
|
|
三井記念美術館, 服飾文化共同研究拠点、文化ファッション研究機構、文化女子大学 |
その他の寄与者 |
|
|
|
文化女子大学文化ファッション研究機構, 服飾文化共同研究拠点、文化ファッション研究機構、文化女子大学 |
その他の寄与者 |
|
|
|
文化女子大学文化ファッション研究機構, 服飾文化共同研究拠点、文化ファッション研究機構、文化女子大学 |
その他の寄与者 |
|
|
|
Bunka Fashion Research Institute, Bunka Women’s University, Joint Research Center for Fashion and Clothing Culture, Bunka Fashion Research, Bunka Women’s University |
その他の寄与者 |
|
|
|
Kyoto National Museum, Joint Research Center for Fashion and Clothing Culture, Bunka Fashion Research Institute, Bunka Women’s University |
その他の寄与者 |
|
|
|
Mitsui Memorial Museum, Joint Research Center for Fashion and Clothing Culture, Bunka Fashion Research Institute, Bunka Women’s University |
その他の寄与者 |
|
|
|
Bunka Fashion Research Institute, Bunka Women’s University, Joint Research Center for Fashion and Clothing Culture, Bunka Fashion Research, Bunka Women’s University |
その他の寄与者 |
|
|
|
Bunka Fashion Research Institute, Bunka Women’s University, Joint Research Center for Fashion and Clothing Culture, Bunka Fashion Research, Bunka Women’s University |