WEKO3
アイテム
衣料品の色印象に及ぼす照明の影響 : 照明の種類,照度,及び背景色の影響
http://hdl.handle.net/10457/2071
http://hdl.handle.net/10457/207186cebda0-1da1-4c71-995a-836a31824dd9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||
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公開日 | 2014-03-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 衣料品の色印象に及ぼす照明の影響 : 照明の種類,照度,及び背景色の影響 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 印象用語 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 色印象 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 照明の種類 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 照度の影響 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 背景色 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | VMD | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
著者 |
李, 恩禎
× 李, 恩禎
× 森川, 陽
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著者(ヨミ) | ||||||||||
姓名 | イ, ウンジョン | |||||||||
著者(ヨミ) | ||||||||||
姓名 | モリカワ, アキラ | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | Lee, Eun Jung | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
姓名 | Morikawa, Akira | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Though it has been recognized that a role of lighting in the display of clothing is important from the point of view of VMD (visual merchandising) of apparel,there has been no special guide to selecting lighting associated with a certain impression to be emphasized. In the present study,the difference of the color impressions of flat fabric samples has been examined for each of six color samples: RED,YELLOW,GREEN,BLUE,WHITE and BLACK and for four background colors of GREY,IVORY,BEIGE and BROWN in the use of a fluorescent lamp or an incandescent lamp as the lighting,in the simulation of the sales display for garments on a flat surface. Thirteen adjectives were provided for the sensory impression evaluation. The evaluated impression values varied from color to color of samples,depending upon the type of lighting and their illuminance,and upon the background color. The illumination condition where the most adjectives were available for the evaluation was that with the GREY background color. The impression of RED had been enhanced for the terms of "light", "brilliant", "beautiful", "clear", "glossy", "preferable", "gay", "fresh", and "showy" under an incandescent lamp,while,that of Blue under a fluorescent lamp. Yellow and Green showed different enhancement in color impressions depending on the illumination type and illuminance. WHITE and BLACK showed little noticeable difference in the color impressions,and exhibited similar tendency of the change in the color impressions. The "cool" impression was an impression term emphasized under a fluorescent light through all the colors. The illuminance condition where most adjectives were available for the evaluation was that of 300~700 lx. | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | アパレルにおけるVMD (Visual Merchandising) の観点から,照明の役割は重要で、あることは認識されてはいるが, VMDとして商品の印象を強調したい照明環境選定に特別な指針がないことから,本研究では,衣料品の平置き販売を模して,照明が蛍光灯または白熱灯の場合の, GREY,IVORY,BEIGE,BROWNの4種の背景色下で平面布地試料の色印象にどのような差があるかをRED,YELLOW, GREEN,BLUE, WHITE, BLACKの6色の試料それぞれについて検討した.色印象評価のために,形容詞13語を用いた.色印象差の評価結果を試料の色ごとにみると,背景色ごとに,照明種と照度により,色試料ごとに異なっていた.色の印象の差を最も多くの評価用語を用いて評価できる背景色は, GREYであった.GREY背景色でのREDは「明るい」,「あざやかな」,「美しい」,「クリアな」,「光沢のある」,「好き」,「派手な」,「新鮮な」,「目立つ」の印象が白熱灯下で強調された. BLUEでは,逆に上記の印象が蛍光灯下で強調された.YELLOWとGRRENは,照明種及び照度によって強調される色印象が異なっていた. WHITEとBLACKは,照度による色印象差に大差はなく,印象用語ごとの印象差の傾向が類似していた.rクールなJ印象は全ての色を通じて蛍光灯下で強調される用語であることが分かった.色印象差が最も多くの用語によって豊富に評価される照度は, 300~700 lxであった. | |||||||||
引用 | ||||||||||
繊維製品消費科学 52(11) (2011-11) pp.696-705 | ||||||||||
書誌情報 |
繊維製品消費科学 巻 52, 号 11, p. 696-705, 発行日 2011-11-25 |
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ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 00372072 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00131775 | |||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 593 | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Influence of Illumination on Color Impression Evaluation of Clothing : Influence of Lighting,Illuminance and Background Colors | |||||||||
タイトル(ヨミ) | ||||||||||
その他のタイトル | イリョウヒン ノ イロインショウ ニ オヨボス ショウメイ ノ エイキョウ : ショウメイ ノ シュルイ オヨビ ハイケイショク ノ エイキョウ | |||||||||
その他の寄与者 | ||||||||||
文化学園大学大学院生活環境学研究科 | ||||||||||
その他の寄与者 | ||||||||||
文化学園大学 | ||||||||||
その他の寄与者 | ||||||||||
Graduate School of Fashion and Living Environment,Bunka Gakuen University | ||||||||||
その他の寄与者 | ||||||||||
Bunka Gakuen University | ||||||||||
内容記述(資源タイプ(自由記述)) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 報文 |