@techreport{oai:bunka.repo.nii.ac.jp:00002002, author = {門脇, 幸恵 and 田邉, 三郎助 and 杉山, 未菜子 and 花田, 美穂}, month = {Mar}, note = {The aim of this research project is to bring attention tothe multi-faceted importance of the textiles intimately associate with theintangible cultural property of Noh drama through on-sites surveys. The robes that Noh actors wear are the central apparatus associatedwith the performance of Noh drama. However, mainstream research on Noh hasfocused almost exclusively on the literary aspects of Noh to the exclusion of the material history of the objects essential to its performance. Furthermore,where masks and robes have been studied under the rubric of art history,research has taken place in separate fields of specialization. Masks are of course key pieces of equipment for the performance of Noh, but they are also considered to be the lodging place of the spirit of the kami (god) during a performance. As a natural consequence of this way of thinking, the bags or “covers” created to protect the masks during storage were often made of extremely valuable silks, considered appropriate to the purpose. Many of these covers are in fact made from fragments of famous textiles, imported foreign textiles, and from fragments of Noh robes themselves. Although their status as historically significant textiles is indisputable, the covers themselves have rarely been the subject of enquiry. This research project attempts to fill this lacuna by collecting and organizing data on the types of textiles used, the forms of the covers, and any accompanying notes or other information found during surveys. The surveys conducted focused on covers associated with masks from ex-daimyo collections, reflecting our conviction that the mask covers are most fruitfully researched within the context of their role amongst other objects in daimyo collections of what might be called “cultural apparatus.” Many extant masks and robes now in museum, temple, and shrine collections are originally from daimyo collections. Mask covers are of particular importance in establishing the provenance of these masks and robes. This research builds on previous work on masks from ex-daimyo collections as we attempt to establish connections between the covers, and the masks and robes they may originally have been associated with. The resulting database of our findings is an attempt to provide data of cross-disciplinary relevance for both art history and Noh studies, 本研究は、能楽面袋の調査・検討を通じ、芸能と相即不離の関係にありながら、無形文化の道具として扱われている染織文化財に光を当て、その文化的価値を複合的に検証しようとするものである。能楽という無形文化に付随する道具の代表的なものは面と装束である。従来の能楽研究は、文献学研究を主流としていたため、これらの道具について現存する実物に即した研究は少ない。また、美術史においては、能面・狂言面は彫刻史、装束は染織史の研究者が、分野ごとに研究対象としていた。能面は、能楽の道具ではあるが、その芸能の精神性を象徴する、いわば「依代」として別格に扱われる。ゆえに、それを保護する面袋も、各時代において珍重される染織品が用いられて然るべきものである。実際、面袋には、名物裂や舶載の染織品、さらには能装束裂から作られた例が散見され、相応の文化材的価値を備えていることは推測されていたが、面袋が本格的な研究対象と見なされる機会は少なかった。このような現状を踏まえ、面袋をなす裂・生地、形状、銘記等の付帯情報を整理することで、能面・能道具の研究に新しい視点をもたらしたいというのが、本研究の趣旨である。 実際の調査研究にあたっては、大名家旧蔵の能面に付随するものを中心にした。それは、面袋が、大名道具の一部として複合的に研究されるべきものであると考えたからである。現存する多くの面・装束は、諸大名家の旧蔵品が、様々な経緯を経て、美術館・博物館や寺社など現所蔵者の元へ至っているが、面袋は、旧蔵者、また伝来の経路について物語る史料価値を有する。また、大名家旧蔵の能面は、調査公開がなされた資料群も相当ある。本研究では、先行する能面研究調書に追随する形で、本来一体として存在していた面袋の調査を行い、データベース化を図り、染織文化史ならびに美術史・能楽史研究の基礎資料として分野横断的アプローチを試みるものである。}, title = {能楽面袋に関する染織文化史的研究 : 分野横断的検証による}, year = {2013} }