{"created":"2023-05-15T13:15:36.042956+00:00","id":1980,"links":{},"metadata":{"_buckets":{"deposit":"c609e8a2-2602-4023-9856-104ca76000b7"},"_deposit":{"created_by":2,"id":"1980","owners":[2],"pid":{"revision_id":0,"type":"depid","value":"1980"},"status":"published"},"_oai":{"id":"oai:bunka.repo.nii.ac.jp:00001980","sets":["10:177:183:185"]},"author_link":["7484","7485","7486"],"item_8_alternative_title_19":{"attribute_name":"その他のタイトル","attribute_value_mlt":[{"subitem_alternative_title":"Reflections on Twentieth-Century Kimono : Across Temporal and Geographic Borders"}]},"item_8_alternative_title_20":{"attribute_name":"タイトル(ヨミ)","attribute_value_mlt":[{"subitem_alternative_title":"20セイキ ノ キモノ : ジカン ト クウカン ノ キョウカイ オ コエテ"}]},"item_8_biblio_info_7":{"attribute_name":"書誌情報","attribute_value_mlt":[{"bibliographicIssueDates":{"bibliographicIssueDate":"2012-03","bibliographicIssueDateType":"Issued"},"bibliographicPageEnd":"48","bibliographicPageStart":"25","bibliographic_titles":[{}]}]},"item_8_description_4":{"attribute_name":"抄録","attribute_value_mlt":[{"subitem_description":"我々のグループは過去3年間、「20世紀の「きもの」文化」というテーマに取り組んできたが、その中で、本報告は、「20世紀の「きもの」文化」に関する、文字資料、実物資料、視覚資料についての調査結果を集約したものである。第1部では本研究の理論的枠組みについて述べ、第2部ではそれを応用して、特定、または一連の作品にアプローチし、最後に、将来の研究プロジェクトの可能性についても示唆する。\n「きもの」は今日、その工芸美と着た姿の優雅さを日本人にも外国人にも称賛され、さまざまな使い方、さまざまな価値、さまざまな意味を担って世界中を流通している。「伝統的」な日本の香りを染み込まされた今日の「きもの」の役割は多方面に渡る。すなわち、衣服として、工芸作品として、そして、それらに劣らず重要なのが、アイコンとして、である。これらのカテゴリーのなかで、また、それらのカテゴリーをまたいで、「きもの」の意味は、「きもの」が使われるコンテクストと「きもの」が見られるパースペクティブに応じて、地理的、時間的境界を横切るたびに変化する。モノとしての「きもの」自体が変化しているわけではない。変化しているのは、「きもの」が特定の時と場所に置かれた際に、着る人がどのように使うのか、見る人がどのように理解するのか、なのである。\n本報告書は、この100年のあいだに、日本の国内外の着る人と見る人双方にとって、「きもの」がどのような軌跡を描いてきたのかということについて集点を当てている。「世界的同時代性」というコンテクストにおいて「きもの」の役割と意味を考えることにより、私たちは、翻る袖と、着る人の肩からドレープを描いて垂直に垂れ下がるパネルを持つ、このシンプルなT字型の衣服が、どのような過程を経て「日本」を表現するようになったのかをよりよく理解することができる。その「日本」とは、ある人にとってはよく知っている現実の国であり、また別の人にとっては見知らぬ空想の国である。さらに本研究では、「きもの」がどのようにして日常着から美術工芸の展覧会で展示される作品へと発展したのか、そしてその過程で、どのようにして日本文化のアイコンとして具体化していったのか、ということにも焦点を当てる。","subitem_description_type":"Abstract"},{"subitem_description":"This report consolidates observations made about textual, textural, and visual material related to “kimono culture in the twentieth century,” our research group’s operating topic for the past three years. The first section of this report describes the theoretical models employed in my study, and the second section applies these synthesized approaches to specific objects, or groups of objects, alluding to potential lines of inquiry for future projects.\nPraised by Japanese and foreigners alike for the beauty of its craftsmanship and the elegance of those who wear it, the kimono today circulates in a global context with multiple uses, values, and meanings. Imbued today with the scent of “traditional” Japan, the kimono’s functions are multifaceted: as a garment, as an object of crafted art, and no less significant, as an icon. Within and across each of these categories, the kimono’s meaning shifts as it traverses geographic and temporal borders, depending on the context of its use and the perspective from which it is viewed. The object itself remains unchanged. What changes is how the kimono is deployed by its user and perceived by its viewer when situated in a specific time and place.\nMy report focuses on the trajectories of kimono from both the users’ and viewers’ perspectives, inside and outside of Japan, over the last 100 years. By reflecting on the kimono’s function and meaning in an “internationally contemporaneous context,” we can better understand how this simple T-shaped garment with flowing sleeves and vertical panels draped from the wearer’s shoulders came to embody Japan, familiar and foreign, real and romanticized. More specifically, my research focuses on how the kimono’s function evolved from an everyday garment into an object for display in art and craft exhibitions, and in the process was reified as an icon of Japanese culture.","subitem_description_type":"Abstract"}]},"item_8_description_5":{"attribute_name":"内容記述","attribute_value_mlt":[{"subitem_description":"[2009~2011年度 文部科学省委託 服飾文化共同研究拠点事業報告]","subitem_description_type":"Other"}]},"item_8_full_name_2":{"attribute_name":"著者(ヨミ)","attribute_value_mlt":[{"nameIdentifiers":[{}],"names":[{"name":"ミルハプト, テリー・サツキ"}]}]},"item_8_full_name_3":{"attribute_name":"著者別名","attribute_value_mlt":[{"nameIdentifiers":[{}],"names":[{"name":"Milhaupt, Terry Satsuki"}]}]},"item_8_relation_50":{"attribute_name":"部分である","attribute_value_mlt":[{"subitem_relation_type":"isPartOf","subitem_relation_type_id":{"subitem_relation_type_id_text":"http://hdl.handle.net/10457/2026","subitem_relation_type_select":"URI"}}]},"item_8_subject_17":{"attribute_name":"日本十進分類法","attribute_value_mlt":[{"subitem_subject":"593.1","subitem_subject_scheme":"NDC"}]},"item_8_text_39":{"attribute_name":"その他の寄与者","attribute_value_mlt":[{"subitem_text_value":"[インディペンデント・スカラー, 服飾文化共同研究拠点、文化ファッション研究機構、文化学園大学]"}]},"item_8_text_6":{"attribute_name":"引用","attribute_value_mlt":[{"subitem_text_value":"[服飾文化共同研究最終報告] 2011 (2012-03) pp.25-48"}]},"item_8_version_type_16":{"attribute_name":"著者版フラグ","attribute_value_mlt":[{"subitem_version_resource":"http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85","subitem_version_type":"VoR"}]},"item_creator":{"attribute_name":"著者","attribute_type":"creator","attribute_value_mlt":[{"creatorNames":[{"creatorName":"ミルハプト, テリー・五月"}],"nameIdentifiers":[{}]}]},"item_files":{"attribute_name":"ファイル情報","attribute_type":"file","attribute_value_mlt":[{"accessrole":"open_date","date":[{"dateType":"Available","dateValue":"2020-06-23"}],"displaytype":"detail","filename":"011080211_16.pdf","filesize":[{"value":"331.0 kB"}],"format":"application/pdf","licensetype":"license_note","mimetype":"application/pdf","url":{"label":"011080211_16.pdf","url":"https://bunka.repo.nii.ac.jp/record/1980/files/011080211_16.pdf"},"version_id":"dadd105a-2c4f-45d1-86ee-208bbccc381d"}]},"item_language":{"attribute_name":"言語","attribute_value_mlt":[{"subitem_language":"jpn"}]},"item_resource_type":{"attribute_name":"資源タイプ","attribute_value_mlt":[{"resourcetype":"research report","resourceuri":"http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws"}]},"item_title":"20世紀の「きもの」 : 時間と空間の境界を越えて","item_titles":{"attribute_name":"タイトル","attribute_value_mlt":[{"subitem_title":"20世紀の「きもの」 : 時間と空間の境界を越えて"}]},"item_type_id":"8","owner":"2","path":["185"],"pubdate":{"attribute_name":"公開日","attribute_value":"2013-07-04"},"publish_date":"2013-07-04","publish_status":"0","recid":"1980","relation_version_is_last":true,"title":["20世紀の「きもの」 : 時間と空間の境界を越えて"],"weko_creator_id":"2","weko_shared_id":2},"updated":"2023-05-15T13:49:59.301970+00:00"}